This site uses cookies to provides services, personalise adds and analyse traffic. Information on how you use this site is shared with Google. If you use this site you agree with the use of cookies. Sorry to bother you with this annoying banner. European law says we have to. Click the "I get it" link to hide this message.

Deze site gebruikt cookies om services te leveren, advertenties te personaliseren en verkeer te analyseren. Informatie over je gebruik van deze site wordt gedeeld met Google. Als je deze site gebruikt, ga je akkoord met het gebruik van cookies. Het spijt ons dat we u met deze irritante banner moeten lastig vallen. Iets met nieuwe Europese wetgeving. Klik op het "I get it" linkje om deze boodschap te verbergen.

More info... | I get it
Nieuws
mail
wachtwoordregistreren

Sri Lanka

20180918

Dit verhaal begint in december, toen ik samen met mijn vriendin Sandra een bestemming ging uitkiezen voor de zomer. Ik had eigenlijk maar één eis: er moest gevist kunnen worden! Sinds ik begonnen ben met soortenjagen heb ik de smaak goed te pakken, dus ik wilde ergens heen waar ik véél nieuwe soorten kon bemachtigen. Ons oog viel op Sri Lanka en we boekten een 3-weekse rondreis met alle highlights én een aantal dagen om te vissen. Terwijl Sandra vooral bezig was met de gebruikelijke voorbereidingen, was ik bezig met het kopen van nieuw materiaal, google maps screenen voor mogelijke visstekken en het internet aan het afstruinen voor tips. Gelukkig heb ik veel goede tips gekregen van collega soortenjager Ton Nientied, die jaarlijks in Sri Lanka verblijft en daar al veel mooie vissen heeft kunnen vangen.

23 juni was het zo ver: ons vertrek naar Sri Lanka. Normaal nemen vrouwen veel mee, maar met alle visspullen was mijn koffer 3kg zwaarder dan die van Sandra! Ik begon me wel zorgen te maken, ik dacht namelijk dat ik slechts 3 dagen kon vissen. En het zou ook nog eens een week duren voordat we op de eerste ‘visplek’ zouden zijn. Ik kan je verzekeren dat Sandra regelmatig gek van me werd. Gelukkig was er genoeg afleiding tijdens onze trip. De tweede dag in Sri Lanka hebben we een jeepsafari in Wilpattu National Park gedaan. Na ruim 2 uur rondrijden in dit mooie park, waar het soms leek alsof je de enige was, hadden we de hoop opgegeven om ‘grote’ dieren tegen te komen. Totdat de chauffeur vol op de rem trapte en achteruit scheurde, daar lag een luipaard in de boom recht naast de weg! Het bleek om een jonge dame te gaan. Ze klom behendig omlaag en ging ongeveer 5 meter van ons af liggen om ons eens goed te bekijken. Wat een geluk! Dat leverde mooie plaatjes op. Die dag kon niet mooier worden… Zou je denken! Toen Sandra bij terugkomst nog zat na te genieten voor de tent heb ik haar namelijk een huwelijksaanzoek gedaan. She said YES!

de verwachtingen voor mooie vis lagen hoog. Onderweg hebben we geprobeerd wat aas te kopen bij de lokale tentjes, maar jammer genoeg was de vangst nog niet binnen. Eenmaal bij het resort werd ik aangenaam verrast, ik kon namelijk makkelijk vanaf de brug van het resort in het lagoon vissen! Behalve de zonnebadende krokodillen wist ik nog niet welke vissoorten ik hier zou aantreffen. Ik heb snel wat garnalen gekocht bij de chefkok en ben direct aan de slag gegaan. Omdat ik beperkt was qua bagage had ik alleen een 3000 molen, reishengeltje tot 33 gram en een 0.12 gevlochten lijn bij me. Vissend vanaf de brug kreeg ik veel aandacht, de locals hadden nog nooit iemand op deze manier zien vissen! Ik had een voorslag, onder hing een loodje en in het midden had ik een klein onderlijntje aangeknoopt met een haak maatje 14. Binnen een paar seconden kreeg ik al enkele aanbeten. De eerste soort liet ook niet lang op zich wachten: Terapon jarbua. Een prachtig klein visje, maar met vervelende stekels. Toen besefte ik me weer dat ik in een exotisch water aan het vissen was, geen standaard visjes hier! Binnen no time volgde een Ambassis macracanthus, Caranx sexfasciatus (Grootoog trevally) en een Gerres filamentosus. YES, nieuwe soorten!

Daarna leek er even weinig te gebeuren. Omdat ik geen aanbeten meer kreeg, haalde ik de lijn in om er nieuw aas op te doen. Ineens doemde een grote schaduw op uit de diepte, jagend achter het restje garnaal wat nog aan de haak hing. Het deed me denken aan een tarpon, maar ik dacht niet dat die hier zou voorkomen. Eerlijk gezegd, wist ik sowieso niet goed welke soorten hier zouden voorkomen. Ik had geen targets, maar wilde me vooral laten verrassen in Sri Lanka. Toch gaf die verrassende beweging in het water mij een adrenalinekick. Ik gooide nog eens in op dezelfde plek en tot mijn verbazing voelde ik de bodem niet met mijn loodje. Mijn lijn liep ineens 5 meter verder, terwijl er geen stroming was. Wat gebeurt hier?! Toen ik mijn klip dichtdeed en inhaalde voelde ik ineens een harde beuk. Op dat moment sprong een tarpon van 50cm uit het water! Het duurde even voordat me weer een hele bruikbare tip van mijn vorige vistrip in Florida te binnen schoot: als een tarpon springt ‘bow for the king’, ofwel hengel omlaag om de druk erop te houden.

Ondertussen was Sandra een kijkje komen nemen en dat kwam goed uit. In verband met de krokodillen zat er namelijk in het hele resort een hekje van ongeveer 60cm hoog om het lagoon heen. Om deze tarpon binnen te halen moest ik dus naar beneden over het hekje heen klimmen, dus kon Sandra mooi even de hengel vasthouden. Op de kant, direct naast het water, trok ik de lijn naar me toe om mijn vangst binnen te halen. Door mijn enthousiasme vergat ik helemaal dat ik hier niet beschermd was voor krokodillen, maar aangezien ik dit blogje heb geschreven weet je al dat het goed is afgelopen. Het bleek te gaan om een Indopacific Tarpon, het kleine broertje van de Atlantische Tarpon. Deze wordt maar 1.50m, maar wat een vechter!

De schemering lokte weer een nieuwe soort, namelijk meervalletjes (Netuma Thalassina). Deze soort heeft scherpe stekels, dus pakte ik hem alleen vast met mijn onthaaktang. Het stikte ervan, ik ving de een na de ander en het lukte me niet meer om iets anders te vangen. De volgende ochtend ben ik teruggegaan met kunstaas in de hoop nog een tarpon te vangen. Op de lepel heb ik twee tarpons gevangen en er een aantal gelost. In de bocht van het lagoon heb ik een popper eraan gehangen. Er klapte drie tarpons achter elkaar op, echt een paradijs. De derde tarpon bleef hangen en toen gebeurde er iets waarvan ik me kapot schrok. In de verte kwam ineens iets groots in beweging en schoot op de tarpon af: een 2 meter lange krokodil. Ik heb toen de klip opengegooid in de hoop dat de tarpon zichzelf kon onthaken, zodat de krokodil niet de tarpon én mijn materiaal zou afpakken.

Gelukkig schoot hij inderdaad los en kon ik snel de popper inhalen. Toen de krokodil mij in het oog kreeg schrok hij zelf ook en schoot terug de mangrove in. Zo besefte ik mezelf weer dat ik helemaal in het vissen opga, wat natuurlijk heel fijn is, maar in een omgeving als deze moet ik er wel met mijn hoofd bijblijven. Ik gooide de popper nog eens in, deze keer geconcentreerd op wat er zou gebeuren. Echter, het enige wat nu nog jaagde op mijn aas was de krokodil.

Daarna ben ik teruggelopen naar de brug. Hier zag ik een mooi visje zwemmen, wat iets weghad van een geep. Ik wist meteen dat mijn haak maat 14 te groot was, dus heb ik mijn voorgeknoopte onderlijntje met haak maat 30 gepakt en snel aangeknoopt. De vis zat nog steeds op de oppervlakte, dus ik ben met een klein stukje garnaal op de oppervlakte gaan vissen. Ik verwachtte dat deze vis, net als een geep, bij de punt van zijn bek zou happen. Maar dat bleek niet zo te zijn, hij hapte juist aan het begin van zijn bek. Zoals je op de foto ziet is dat erg logisch, het ging om een ‘halfsnavelbek’ (Zenarchopterus dispar). Zoiets had ik nog nooit gezien, ik was erg onder de indruk van deze kleine vis.

In de middag heb ik samen met Sandra op het strand en in de zee doorgebracht, het was tenslotte geen visvakantie. Alhoewel ik haar aan het einde van de middag kon verleiden tot vissen bij het koraal een stuk verderop. Op Google Maps had ik deze plek ontdekt en het was slechts 10 minuten lopen. We moesten over een stuk ‘openbaar strand’, waar veel locals met kleding aan in het water stonden te zingen en dansen. Ook liepen er koeien over het strand. Het koraal was veelal afgestorven, men zegt dat dit nog een gevolg is van de Tsunami in 2004. Toen we de zee inliepen zwommen de vele visjes van je voeten weg. Ik was hier erg blij met mijn haak maat 30, waarmee ik de volgende visjes heb kunnen vangen: Indopacific sergeant major (Abudefduf vaigiensis), Pomacentrus chrysurus, Ostorhinchus cookii, Istigobius ornatus, Linear blenny en weer een klein lipvisje met prachtige kleuren Halichoeres nigrescens.

Ook ben ik even bezig geweest met een kleine murene, maar die had er totaal geen zin in dus heb ik de moed opgegeven. Ondanks het grote aanbod aan visjes zijn we vroegtijdig moeten stoppen door een flinke onweersbui. De volgende ochtend ben ik extra vroeg opgestaan om voor vertrek nog even een paar tarpons op de popper te kunnen vangen. Ik denk dat de krokodillen nog aan het uitslapen waren.

6 mens(en) vinden dit een leuk bericht.