This site uses cookies to provides services, personalise adds and analyse traffic. Information on how you use this site is shared with Google. If you use this site you agree with the use of cookies. Sorry to bother you with this annoying banner. European law says we have to. Click the "I get it" link to hide this message.

Deze site gebruikt cookies om services te leveren, advertenties te personaliseren en verkeer te analyseren. Informatie over je gebruik van deze site wordt gedeeld met Google. Als je deze site gebruikt, ga je akkoord met het gebruik van cookies. Het spijt ons dat we u met deze irritante banner moeten lastig vallen. Iets met nieuwe Europese wetgeving. Klik op het "I get it" linkje om deze boodschap te verbergen.

More info... | I get it
Nieuws
mail
wachtwoordregistreren

Sticker Gallery!

Spanje 2017

20171119

Najaar 2017, Barthold D.

7:30 uur, ik zit in een veel te volle trein en ben op weg naar de Amsterdamse Zuidas. Ik heb een drukke werkdag voor de boeg en ben in gedachte een planning aan het maken wanneer mijn telefoon laat weten dat er een nieuw app berichtje is ontvangen. Het is Pieter, dus ik weet al snel waar het over zal gaan: vissen. Pieter is een wandelende encyclopedie m.b.t. vissoorten enweet ook uitstekend wanneer en vooral waar je bepaalde vissoorten het beste kunt vangen. Door al die kennis bruist Pieter van de ideeën en vuige plannetjes en het is altijd weer een genoegen om daarin mee te denken. Een vis die hem al een tijdje ‘dwars’ zit is de Mahi Mahi (Coryphaena hippurus). We hebben al eens gebrainstormd over een trip naar de Golf van Oman om op deze soort te jagen. Echter zover is het nooit gekomen en het nieuwe plan is om deze soort veel dichter bij huis te vangen, namelijk in Spanje.

Elk najaar trekken grote groepen Mahi Mahi voorbij de Spaanse ebro delta en zijn ze goed te vangen. Mede soortenjager Ton woont deels in Spanje en heeft veel ervaring op zee en in het gebied rondom L`estartit. Pieter heeft Ton zover weten te krijgen om een paar dagen te gidsen en als blijkt dat ik kan aanhaken, spring ik een gat in de lucht. Qua vakanties heb ik niks te klagen, maar het was toch al weer even geleden dat ik een nieuwe soort had gevangen. Het vooruitzicht van een korte trip naar de Spaanse zon en wat nieuwe soorten stemmen mij direct vrolijk.

DAG 1

Midden in de nacht gaat de wekker, het leven van een soortenjager gaat niet altijd over rozen. Het verbaast me hoe snel ik gereed ben om te vertrekken, dat gaat toch een stuk gemakkelijker dan wanneer ik naar het werk ga… Na een goed verlopen vlucht landden we s `ochtends op Gerona en staat Ton ons op te wachten.

Spanje! Een land waar ik graag kom, maar al een tijdje niet geweest ben.

Direct vanaf het vliegveld is onze eerste stop: de hengelsport zaak :-). Want er moet natuurlijk goed aas gehaald worden en Ton heeft van te voren al vast een bestelling gedaan. Ik vind het altijd leuk om even rond te snuffelen in hengelsportzaakjes en dit zaakje heeft haar zaakjes goed op orde. Ik regel een vergunning (paspoort + creditcard noodzakelijk) en we kopen een paar doosjes koreaantjes. Dit zijn zagertjes in een klein doosje met rode vulling, daarnaast laat de verkoper nog wat ander aas zien; enorme wormen komen van onder te toonbank tevoorschijn.

Enorme wormen (?) komen van onder de toonbank tevoorschijn. Geen idee wat het is, wie het weet mag het zeggen.

Verse koreaantjes: een prima veelzijdig aas. Check altijd even of ze vers zijn (een goede verkoper laat de koreaantjes even zien).

Nu het aas binnen is begint de vangstdrang behoorlijk toe te nemen. Aangezien we slechts een paar dagen in Spanje zijn, zal er spoedig gevist worden. Echter voordat het zover is nodigt Ton ons uit voor een kop koffie bij hem thuis. Na een kort ritje zitten we even later in een Spaanse tuin met een vers kopje koffie. Ton en zijn vrouw Hilda hebben een prachtig plekje aan de Spaanse Costa. Tijdens de koffie worden de mogelijkheden besproken, het weer gecheckt en een grove planning gemaakt. Mahi Mahi is het hoofddoel, maar er valt nog veel meer te halen!

De eerste stek die we gaan bevissen is een rivier die uitmondt in de Middellandse zee. Het doel voor mij is om een Pauwslijmvis te vangen. Voor Pieter ligt de zaak wat anders, hij is heel dicht bij het moment zijn Mul vloek te doorbreken. Al jaren staat de Mul hoog op zijn wanted list, echter steeds lukt het de Mul de dans te ontspringen. De afgelopen weken is de Mul goed op deze stek gevangen, dus de verwachtingen zijn hoog. Wanneer we de stek benaderen en over een brug rijden, zien we enorme harders in grote getale onder de brug liggen. Ze zijn erg actief en springen vaak boven de oppervlakte. Ik krijg een dejavu met L`orb in Frankrijk, dit zijn dus de ‘springers’.

Bij de stek aangekomen beginnen we snel te vissen en in no time hebben we onze targetvissen te pakken! Pieter springt een gat in de lucht met zijn Mul en ik ben ook blij met mijn eerste nieuwe Spaanse soort. Fantastisch moment, zo`n double hook-up.

Double hook-up! Kijk ze blij zijn met twee visjes :-)

Geroutineerd zet Ton zijn stellage klaar voor de strijd. Het is duidelijk dat Ton deze stek goed kent, voor hem valt hier niets meer te ‘scoren’.

Op het moment van de foto (en volgens mij de gehele vakantie :-)) denkt Pieter dat de vloek met de Mul na al die jaren is verbroken. Niets is echter minder waar! Pieter was namelijk op jacht naar de Mullus surmuletus maar ving een Mullus barbatus barbatus. Hieruit blijkt wel weer hoe hardnekkig die Mul vloek wel niet is.. Voor Ton toch weer nieuw soortje, grappig hoe elk bezoek van een soortenjager ‘nieuwe’ soortjes oplevert.

Op de pauwslijmvis/mul stek probeer ik tevergeefs een grijze harder aan de haak te slaan. Ik weet hoe lastig deze rakkers zijn, harders kunnen echt het bloed onder je nagels vandaan halen. Ik besluit dan ook snel om geen serieuze pogingen meer te wagen. Wel vangen we nog tal van andere soorten, maar geen nieuwe soorten. Wanneer Ton vertelt dat even verderop ook kleine koornaarvis gevangen kan worden, spitsen mijn oren. Kleine en grote kornaarvissen zijn vrij lastig te onderscheidden, maar de koornaarvissen hier moeten echt kleine zijn. Aangezien ik die nog niet met 100% zekerheid gevangen en geclaimd heb, zou ik er hier erg graag eentje vangen. Ton stelt voor om de stek met een bezoekje te verassen.

Niet veel later staan we op een nieuwe stek en begint Ton een hengeltje klaar te maken. Ik hoef werkelijk niks te doen, zelfs het aas (een kleine made) wordt voor mij aan de haak geregen. Ik gooi in en Ton voert wat lokvoer. Wat een teamwork! Na twee keer misslaan is het raak en vang ik een kleine koornaarvis. Deze nieuwe soort gaat de boeken in als één van de meest snelle en makkelijkste soorten, uiteraard door de assistentie van Ton.

Met de assistentie van Ton was het al snel raak en kan ik in no-time een nieuwe soort aan mijn lijst toevoegen: kleine koornaarvis (Atherina boyeri).

Na een geslaagde eerste dag worden we uitgenodigd door Ton en Hilda voor het diner. Om alvast wat in de stemming te komen serveert Ton: verse Mahi Mahi! Uiteraard zelf gevangen. Het wordt een gezellige avond, met uiteraard veel gepraat over vissen. Aangezien we een lange dag hebben gehad en morgen weer op tijd op pad gaan, maken we het niet al te laat.

Wanneer ik nog even snel een flesje wijn wil kopen, wordt wel duidelijk dat de Catalanen van een borrel houden!

DAG 2

Vandaag is het weer geheel omgeslagen en als ik wakker word is het grijs en grauw en regent het. Het plan is om vandaag in een haventje te vissen waar veel soorten zijn te vangen. Aangezien het allemaal kleine soortjes zijn, besluit ik voornamelijk LRF spul mee te nemen. Met een licht hengeltje zijn zelfs de aanbeten van grondels leuk.

Bij de haven aangekomen beginnen we allemaal snel te vissen en worden er ook al snel een aantal nieuwe soorten gevangen. Het is allemaal klein spul, maar dat maakt het niet minder leuk.

Monniksvis(Chromis chromis)

Parablennius rouxi

Fraai exemplaar van de Oost Atlantische Pauwlipvis(Symphodus tinca).

Nadat we de hele ochtend heerlijk hebben kunnen soortenjagen, zijn we behoorlijk nat en verkleumd. Het vangen ging eigenlijk continue door, veel grondels, lipvissen, slijmvissen zijn er gevangen. Het kost toch een hoop energie zo in de kou en regen, dus hoog tijd om even naar binnen te gaan en wat te eten.

Na een grote pot bier en een flink bord heerlijk verse Calamaris voel ik mij weer helemaal het mannetje en ben ik klaar voor de tweede helft. Tijdens de lunch wordt duidelijk dat het artikel van Pieter (over hoe je grondels tot een heerlijk gerecht kan bereiden) inmiddels internationaal is verspreid!

De tweede helft verkassen we een aantal keer en lukt het wederom om een aantal soortjes te vangen. S `avonds worden we weer uitgenodigd om te komen eten bij Ton en wordt er uiteraard weer volop gepraat over het soortenjagen. Altijd leuk zo`n avond met andere soortenjagers.

In Spanje weten ze wel raad met die grondels! Na een ochtendje grondels vangen in het haventje, zijn de grondels nog niet van Ton af. Hier is een bloedlip grondel de Sjaak.

DAG 3

Vandaag staat in het teken van zoetwater vissen. Target is een Ebro barbeel en ook een mediterrane kopvoorn behoort tot de mogelijkheden. Voor Pieter valt er nog een nieuw visje te vangen: Gambusia holbrooki.

Ton brengt ons naar een prachtig stekje met kolkend water. We kunnen beide een feeder hengeltje lenen van Ton, ideaal om een barbeel te vangen. Door de spanning van het vissen is het soms lastig om van het moment te genieten en de prachtige omgeving op je in te laten werken. Daarom besluit ik tijdens een sanitaire stop even een stukje te wandelen in deze prachtige omgeving.

Ik vis met een flinke dot maden en gebruik ook mijn LRF hengeltje. Dit hengeltje heeft een zeer gevoelig topje, maar is als feeder hengel veel te kort. Echter, dit watertje is erg smal, dus voor hier werkt het perfect. Als ik op gegeven moment een mooie aanbeet krijg, is het raak! Het is heerlijk drillen op dit lichte hengeltje en voor mijn gevoel zit er een barbeel aan. Helaas blijkt dat niet het geval en hangt er een flinke kopvoorn aan. Dat is natuurlijk weer een nadeel van het soortenjagen, als je gericht op een soort aan het vissen bent, zijn andere soorten vaak ongewenst. Toch was dit een fijne vangst en het geeft vertrouwen. Na de kopvoorn worden er nog enkele ruisvoorns gevangen.

Ton brengt ons naar een prachtige zoetwater stek.

Mooie en gezonde vissen worden er gevangen, hier een ruisvoorn (Scardinius erythrophalmus)

Mooie sterke kopvoorns (Squalius cephalus) worden er gevangen.

Na een paar uurtjes op de eerste stek gevist te hebben, zonder een Mediterrane barbeel, geeft Ton aan dat het verstandig is om te verkassen. Gelukkig hoeven we niet ver te lopen en zitten we in no time op de nieuwe stek te vissen. Hier is het water wat breder en is het de uitdaging om niet in de waterplanten te vissen. Al snel zie ik een blije Pieter. Het is gelukt een Gambusia holbrooki te vangen! In gedachte ben ik even terug bij ons Budapest avontuur “de jacht op de Hongaarse Gup”. Hierna lukt het Ton om een Mediterrane barbeel te vangen! Dat geeft mij een goed gevoel, ze zitten er, en ook Pieter lukt het om er eentje te vangen. Helaas blijf ik kopvoorns vangen, wat toch elke keer weer erg spannend is. Vrijwel direct aan de rivier zit een eettentje waar we gaan lunchen. We bestellen een dikke hamburger en een pot bier. Ik begin helemaal in de vakantie sfeer te komen. Wat is er nu mooier dan lekker soortenjagen met soortenjagers en zo de dag te breken.

Na de lunch verkassen we naar de laatste stek, wederom een prachtige omgeving! Het lukt ook hier om een aantal vissen te vangen, echter niet de gewenste barbeel. Na niet al te lange tijd verschijnen er donkere wolken. Niet veel later begint het te onweren en breekt er noodweer los. Enorme partijen water komen er naar beneden, de weg lijkt soms wel een rivier. Het vissen zit erop, s `avonds nemen Hilda en Ton ons mee naar een restaurant met heerlijke Catalaanse gerechten. Wat een afsluiter van deze topdag!

Het is wel duidelijk dat we in een natuurrijk gebied zitten. Een hoop verschillende dieren zijn hier te vinden. Voor onze collega soortenjagers, de vogelaars, zal hier vast ook het één en ander te spotten zijn.

De laatste zoetwater stek, wederom een geweldige plek om te vissen!

Met drie hengels onderuitgezakt uitbuiken na een hamburger met bier, even voel ik me weer de karper visser van vroeger.. Op de achtergrond zie je al donkere wolken verschijnen, niet veel water breekt er noodweer los.

Ton en Hilda weten de juiste plekjes te vinden! We zitten erg dicht bij het wel bekende en inmiddels gesloten El Bulli en dat is duidelijk te merken aan het eten, dit vind je niet in Nederland.

DAG 4

Dit is de laatste dag en tevens het hoogtepunt van de trip; vandaag staat de Mahi Mahi op de agenda. Ton heeft geregeld dat we met een bevriende kennis een dagje de zee op kunnen. Aangezien Ton al vele jaren deze zee bevist, kent hij alle goede stekken en weet waar de Mahi Mahi zich rond deze tijd bevindt.

Voor mij begint de dag echter minder rooskleurig, al vroeg in de ochtend ben ik hondsberoerd en moet ik zelfs een aantal keer overgeven. Na lang nadenken besluit ik om de handdoek in de ring te gooien en Piet in te lichten dat ik deze sessie niet mee zal gaan. Ik vind het zonde om hondsberoerd aan boord te stappen om zo`n missie uit te voeren. Elk golfje is dan vervelend en ook al is die ene soort erg belangrijk, de gehele beleving vind ik uiteindelijk nog belangrijker. Omdat ik weet dat die beleving waardeloos zal zijn én omdat ik weet dat die Mahi Mahi er echt nog wel een keertje komt, besluit ik om deze kans te laten schieten.

Omdat ik dus niet de zee op ben geweest, is het lastig om het Mahi Mahi avontuur te beschrijven. Toch wil ik de lezer niet teleurstellen en zal een poging wagen om het avontuur van Pieter te beschrijven.

Terwijl ik hondsberoerd in bed lig, schiet Pieter dit prachtige plaatje. Op weg naar de boot en de start van het Mahi Mahi avontuur. De plassen van het noodweer die nacht zijn nog goed zichtbaar.

De Mahi Mahi is een prachtige vis om te zien, al kan hij snel verkleuren. Deze vis begeeftzich veelal bij obstakels aan de oppervlakte. Een boei is dus een prima stek om op Mahi Mahi te vissen en dat is dan ook de stek waar gevist wordt. Er wordt gestart met een breed scala aan kunstaas. Ton heeft vorige week nog behoorlijk wat Mahi Mahi kunnen vangen aan kunstaas, dus dat lijkt ook nu de eerste keuze. Rondom de boei zijn er diverse andere vissers bezig om de Mahi Mahi te belagen. De visserij is taai en sporadisch wordt er gevangen. Helaas niet door Pieter en Ton.

Ondertussen is de zon gaan schijnen en is het warm geworden. Ik eet wat en voel me wat aansterken, aangezien dit de laatste dag is wil ik er nog wel wat van maken en besluit om even te gaan zwemmen in de zee en wat te soortenjagen vlakbij het haventje. Van het zwemmen knap ik goed op en als ik ook nog een nieuw soortje vang verschijnt de eerste glimlach van die dag. Ik heb wat telefonisch contact met Pieter, die aangeeft mij wel even op te willen pikken. Wat een topgozer! Toch besluit ik niet op dit aanbod in te gaan, laat mij maar even lekker in de zon tot rust komen.

Volop vis vlakbij het haventje.

Na een beroerde start van de dag, herpak ik mijzelf en lukt het zelfs nog om een nieuw soortje te vangen! Hier een mooi exemplaar van de Roodgevlekte slijmvis (Parablennius sanguinolentus).

In gedachten ben ik op zee en ben zeer benieuwd wat Pieter aan het uitspoken is. Aangezien het de eerste ronde niet gelukt is om een Mahi Mahi te vangen, weet ik zeker dat Pieter een back-up plan heeft. Gister heeft hij namelijk een zak vol met sardientjes gekocht, waarmee een chum spoor in gang gezet kan worden. En zo geschiedde…

Terwijl alle Catalanen wild met kunstaas aan het smijten zijn, begint Pieter rustig sardientjes te snijden en gelijkmatig in het water te gooien. Zo ontstaat er een mooi chum spoor. Als Mahi Mahi moet je dan wel heel sterk in je schoenen staan, wil je geen hap nemen van zo`n stukje sardien. Zeker als er voedselnijd ontstaat binnen zo`n school, dan gaat het los. En los ging het!Nadat de eerste Mahi Mahi zich gemeld had, ging het helemaal los. De ene na de andere kwam aan boord en de missie was met 15 stuks meer dan geslaagd.

Prachtige vissen die Mahi Mahi (Coryphaena hippurus)

Als ware ballerina`s gaan de Mahi Mahi`s tekeer. Door het freeline vissen met stukjes sardien, zijn de vissen dusdanig gehaakt zodat ontsnappen erg lastig is.

Mission accomplished! De leukste manier om een nieuwe soort te vangen: zelf een theorie succesvol in de praktijk ten uitvoer brengen.

Aan al het moois komt een eind, zo ook aan deze Spanje trip. Met 9 nieuwe soorten kijk ik zeer tevreden terug op een heel diverse trip. Ik heb echt even een break gehad en genoten van het gezelschap van mede soortenjagers. Ton &; Hilda, hartelijk dank voor de gastvrijheid en de gezellige avonden. Ton, dank voor al de kennis die je hebt gedeeld en ik kijk uit naar het volgende avontuur wat er alweer bijna aan zit te komen!

Barthold D.

4 mens(en) vinden dit een leuk bericht.