This site uses cookies to provides services, personalise adds and analyse traffic. Information on how you use this site is shared with Google. If you use this site you agree with the use of cookies. Sorry to bother you with this annoying banner. European law says we have to. Click the "I get it" link to hide this message.

Deze site gebruikt cookies om services te leveren, advertenties te personaliseren en verkeer te analyseren. Informatie over je gebruik van deze site wordt gedeeld met Google. Als je deze site gebruikt, ga je akkoord met het gebruik van cookies. Het spijt ons dat we u met deze irritante banner moeten lastig vallen. Iets met nieuwe Europese wetgeving. Klik op het "I get it" linkje om deze boodschap te verbergen.

More info... | I get it
Specieshunters.com - Nieuws
log in
home
archive
faq
contact

Drie dagen en 7 soorten op de Kyll.

20111002

Op Flyfishing-central zagen we onderstaand verslag van soortenjager en vliegvismaniak Remko Verspui. We mochten het van hem hier ook plaatsen, waarvoor dank!

Vorig weekend vroeg een vriend van me, Pieter, of ik op het laatste moment alsnog zin had om een paar dagen naar de Kyll bij Kyllburg.te gaan. Aangezien ik net een week vrij had genomen was dat heel snel besloten.
Helaas beschikte ik niet over een staatsvergunning en de trip werd met een dag uitgesteld om maandag ochtend vroeg eerst naar Gerolstein te gaan en daar de papieren te regelen. Ondanks mijn gebroken Duits was dit snel geregeld en rond 10:15 waren wij op bestemming om bij hotel Müller in te checken, dagvergunningen aan te schaffen en zo snel mogelijk naar het water te gaan.
Afbeelding

Wij besloten eerst stroomopwaarts richting St. Thomas te gaan, waar we vervolgens een pokke eind terug moesten lopen om in water terecht te komen waar gevist mocht worden. Uiteindelijk vond ik een rustig en dieper stuk vol met oppervlakte activiteit en voldoende vis.

In tegenstelling tot de meeste Kyll-gangers interesseerde mij de forel beduidend minder dan de andere soorten die er mogelijk aanwezig konden zijn en juist hier zat ik goed. Vrij snel volgden de eerste gestippelde alvers op droge vliegjes en nymphen.

Tot mijn grote vreugd zat er ook volop barbeel en zelfs forel van een leuk formaat.
AfbeeldingAfbeelding

De barbeel liet zich echter lastig vangen en vereiste een zware felgekleurde nymph:
Afbeelding

Pieter arriveerde pas ruime tijd later op deze stek, maar wist er na een paar worpen ook één te vangen. Ik ving kort hierop mijn tweede barbeel.
AfbeeldingAfbeelding

Waarschijnlijk hadden we hier te maken van korte periode van eetlust, want hierna kregen we geen aanbeet meer van ze. Gelukkig voor mij zwommen er ook kleine elritsen rond, een soort die ik nog niet had en dus ook gevangen moest worden.
Afbeelding

Na een korte lunchpauze zijn we verder stoomafwaarts gelopen. De kanten raakten steeds dichter begroeid met balsemien, wat het lopen er niet makkelijker op maakte, maar uiteindelijk vond ik een mooi beschaduwd deel van de rivier.

Hoewel ik diverse forellen zag springen, was het lastig ze te vangen. Met droge vliegen sloeg je veel mis of zwom de vis net op het laatste moment weg. Pas toe ik een droge vlieg ging binnenstrippen als een streamer landde ik de ene vis na de andere en ving er uiteindelijk 5 op dit stuk en een mini vlagzampje.

Verder stroomafwaarts lopen leverde beduidend minder vis op, maar aan het einde van de dag had ik toch 9 forellen, 2 barbelen, diverse alvers en wat elritsen. De forellen waren over het algemeen tussen de 20 en 30 cm met een uitschieter naar 35. Al met al geen gek begin voor een vistrip. :D

Dag 2
Na de grote afstanden van de eerste dag besloten we de tweede dag het rustiger aan te doen en het stuk tussen Kyllburg en Malberg te bevissen. Deze dag stond voor Pieter vooral in het teken van de barbeel toen hij een leuke plek had gevonden en er uiteindelijk 6 heeft geland.
Afbeelding

Ik ving voornamelijk forel (weer 9 stuks), maar had ook leuke sport aan een drietal barbelen en veel plezier met het peuteren op grondels.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Dag 3
Onze laatste dag zou korter zijn, omdat we nog terug naar Nederland moesten rijden en mijn diabetes uiteindelijk had besloten het lastig voor me te maken na de lunch. Ondanks mijn wisselend humeur als gevolg hiervan (ik lijk soms wel een schizofreen met tourette`s), hebben we ook deze dag volop genoten van de omgeving en de vis.
Pieter ving goed forel en ik was erg blij met deze laatste soort:
1 mens(en) vinden dit een leuk bericht. reacties (2)
27-10-2011 23:11:49
Frank Habets zegt : Mooi viswater, mooie vis en mooie omgeving!
01-11-2011 19:59:54
Pieter Beelen zegt : Hier ben ik vroeger heeeeel veel geweest. Heb er leren vliegvissen. Zat toen nog volop vlagzalm. Nu is dat lastiger geworden maar een vangst van een vlagzalm is nog steeds mogelijk!

Tweeten
stats:
334 geregistreerde soortenjagers.
3352 verschillende vissoorten.
27 niet erkende vissoorten.
20 hybrides.
425 gevangen op de vlieg.
647 vissoorten op targetlijsten.
186 foto's van zwoenzels.